Infrastruktur för framtiden

Årets sista dialogmöte i Stockholm Byggers regi inleddes med att moderator John Chrispinsson kåserade över Stockholm Byggers 10-åriga historia

Det är nästan på dagen 10 år sedan branschsamarbetet formaliserades med ett symboliskt första spadtag utanför stadshuset. I samband med detta hölls ett frukostseminarium och på talarlistan fanns bland andra Ingela Lindh och Roger Mogert, två personer som fanns på talarlistan även denna morgon, 15 december 2015.

Dagens tema var infrastruktur och först på scen var Ingela Lindh, biträdande stadsdirektör i Stockholm. Temat var Sverigeförhandlingen och Stockholms stads inspel i denna. Regeringen har beslutat att utreda utbyggnad av nya stambanor för höghastighetståg, samt åtgärder för fler bostäder och ökad tillgänglighet i form av ny infrastruktur i storstadsregionerna. Inom ramen för uppdraget ska de utsedda förhandlarna identifiera och analysera behoven av åtgärder i infrastrukturen ibland annat Stockholms län, åtgärder som i huvudsak ska kunna genomföras fram till 2035. Tunnelbanans och annan spårtrafiks utveckling ska ingå, tillsammans med möjliga finansieringslösningar för en Östlig förbindelse. Stadens inspel till detta innebär bl a fler förslag på möjliga framtida T-baneförbindelser samt en ny pendeltågstation vid Högdalen/Rågsved.

Jonas Eliasson, professor i transportsystemanalys på KTH, talade därefter om vikten av att inte bedöma nyttan av infrastrukturprojekt utifrån intuition. En rejäl samhällsekonomisk analys krävs där man förenklat tittar på resenärsnyttor och drar av kostnader. Svaren är inte sällan oväntade.

Bo Bylund, som biträder regeringens samordnare av flygkapacitet och bostäder i Stockholmsregionen, var dagens siste talare. Regeringsuppdraget som Anders Sundström har fått handlar om att utreda långsiktiga behov av flygkapacitet i regionen, hur behovet av flygkapacitet ska garanteras, hur Arlandas konkurrenskraft som storflygplats ska säkras samt om förutsättningarna finns att avveckla Bromma i förtid.

Preliminära slutsatser är att det behövs en fjärde rullbana på Arlanda för att klara tillväxten i flygtrafiken. Vidare att flygtrafiken vid Bromma ryms på Arlanda när denna bana är färdig. Därmed inte sagt att Bromma avvecklas i förtid. Fördelen med flygplatsen är bland annat närhet och smidigt resande. Detta ska ställas mot möjligheten till annan markanvändning, till exempel en mycket stor mängd bostäder. Vilka skäl som väger tyngst i slutänden återstår dock att se. Utredningen ska slutredovisas till regeringen senast i slutet av 2016.

Sverigeförhandlingar »
Spår och samhällsekonomi »

Nästa dialogmöte blir våren 2016.